Metro D může po letech dohadů konečně zamířit na Žižkov.

PRAHA 15. 3. 2018 – Dlouhodobá diskuse o trasování čtvrté linky pražského metra severně od náměstí Míru může již brzy skončit. Náměstek pražské primátorky pro dopravu Petr Dolínek (ČSSD) příští týden po dohodě s náměstkyní pro územní rozvoj Petrou Kolínskou (Trojkoalice) předloží městské radě a posléze zastupitelstvu návrh, aby se plánovaná trasa vrátila na Žižkov. Jednání iniciovala pražská radní a zastupitelka třetí městské části Irena Ropková (ČSSD), která dlouhodobě za metro na Žižkově bojuje.

Po dlouhá léta to byla jistota. Trasa pražského metra D, na jejíž výstavbu netrpělivě čekají statisíce obyvatel metropole, po dlouhá léta vedla v územním plánu z náměstí Míru kolem Hlavního nádraží směrem na Žižkov a dále na Jarov a devátou městskou část. „Městští plánovači již dávno předpokládali dynamický rozvoj Žižkova a možnou masivní bytovou zástavbu, pro jejíž dopravní obsluhu nebudou výhledově tramvajové a autobusové linky dostačovat,“ vysvětluje náměstek primátorky pro dopravu Petr Dolínek (ČSSD).

Před několika lety však plánovači otočili a bez hlubší diskuse trasu metra přes Žižkov z návrhu Metropolitního plánu vyškrtli. Metro podle nich mělo spíše zamířit na náměstí Republiky. S tím však radní Ropková dlouhodobě nesouhlasí a opakovaně vyzvala k revizi tohoto záměru. Aktuální zkušenosti s uzavírkou frekventované Husitské ulice podle ní navíc jasně ukazují, že Žižkovu reálně hrozí dopravní kolaps. „Tramvaje a autobusy mířící z Žižkova například na Hlavní nádraží jsou ve špičkách dlouhodobě přeplněné. Uzavírka Husitské ulice ukázala, jak je dopravní situace v Praze 3 křehká. Developerská výstavba v areálu nákladového nádraží může situaci dále zhoršit,“ říká Ropková.

Nyní se může trasování metra D vrátit na Žižkov. Po dnešní dohodě radní Ropkové s náměstkem pražské primátorky Petrem Dolínkem (ČSSD) a náměstkyní Petrou Kolínskou (Trojkoalice) bude o celé věci jednat v úterý městská rada a ve čtvrtek pak celopražské zastupitelstvo. „Věřím, že zvítězí zdravý rozum. Není možné, aby se obyvatelé jedné z centrálních městských částí i v jednadvacátém století přepravovali za prací a studiem přecpanými autobusy. Chceme metro, žádná jiná varianta pro obyvatele Žižkova a Jarova nepřipadá v úvahu,“ dodává Ropková.

Blogy